Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

torsdag 1 januari 2009

Krig eller Vänskap!


Krig eller Vänskap?


Konflikten i Israel är ju det tema som präglat nyheterna i Jul.
Bloggarna har gått varma. En av de varmaste har nog varit pastorsbloggen. Skälet till detta är att en av pastorerna talat sig varm för att Israels sak speglas så dåligt i media. Eftersom Judarna enligt honom är Guds egendomsfolk, så har de rätten till Jerusalem och staten israel. Att de dödar och lemlästar oskyldiga människor anses försvårande och mindre bra, men nödvändigt för att Gud har gett dem landet och därmed, (förmodar jag)rätten att döda och lemlästa folk för att behålla och utvidga sitt område.
Hamas ges skulden eftersom de skickar iväg raketer och kastar sten på judarna. De har också dödat alldeles för många. Dock inte alls i den omfattningen som Israel, men det räknas inte. Dom är inte något egendomsfolk, så det är ju inte riktigt lika farligt.
Min ståndpunkt i diskussionen har varit, att ingen har rätt till att döda. Inte Amerikanare inte Svenskar och inte heller Israeler eller palestinier. Att tala högt eller lågt eller klokt eller dumt, hitta andra sätt att lösa konflikten på, är däremot tillåtet. Om man har en kristen livssyn borde detta vara ännu mer angeläget att framhålla. Pastorn borde skicka en protest till Israels ambassad i stället för att tycka att det är Judarnas rätt att ta till vapen. Skicka för all del också till Palestinas ambassad en likartad. Be dem att omedelbart sluta med dumheterna. Be dem att sätta sig vid förhandlingsbordet.
Så länge det finns människor som ger uttryck för att Israel eller Palestinier har rätt att med vapenmakt förgöra varandra, så länge man sammanbinder detta med vår kristna religion, är det än värre. Det kan ge andra i organisationen signaler om att eftersom det av våra lärare välsignas, så är det rätt. Ett starkt fördömande av deras sätt att ömgås skulle ge andra signaler. Signaler som talar om att man inte får döda oavsett orsak.
Naturligtvis kommer kriget att pågå till dess att de inte har något medhåll från något håll. När de två religionerna Muslimer och kristendomen börjar tala med varandra, när USA slutar att dalta med Israel, när arabstaterna slutar att stödja Palestinierna, när FN får det verkliga greppet, att se till att de sätter sig vid förhandlingsbordet, först då kan kanske fred skymtas. Vårt bidrag från blogghåll, Kristna eller profana, borde vara att be dem sluta. Att inte döda varandra.
Varför bidra till att förlänga kriget?
Jag hoppas att de som läser såväl min blogg som pastorsbloggen, bildar sig en egen uppfattning om det riktiga i att förgöra varandra.
Med eller utan hjälp av något enligt min mening, oförsiktigt tolkat bibelcitat.
Gud kan aldrig ha menat eller ens tänkt sig att man skulle tolka något, så oförsiktigt att det stred mot de bud han gav Mose.
Hoppas att inte mina inlägg eller denna Blogg, läses så, att jag på något sätt vill skada person eller organisation.
Jag gillar såväl pastorsbloggen som Kustkyrkan. De tillsammans ger De oss Jävrebor mycket gott. Såväl inom föreningslivet som med att sysselsätta och vara goda ledare för våra ungdomar.
God fortsättning på det Nya året.
Önskar jag alla läsare av Bloggen.
Tage Skoog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar