Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

tisdag 20 januari 2009

Fatalt Misstag.


Fatalt!
Mycket fatalt!
I morse hade jag tid hos min Dyrbare vän Broberg. Skulle dit för att göra den sista dragningen av mina tandskruvar före att han täcker skruvskallarna med plast. Han har en liten fin momentnyckel han använder till detta sista ingrepp. Tio minuter före den beställda tiden, (bor alldeles bredvid) gick jag på toaletten för att göra en sista rengöring av garnityret.
Tog av mig glasögonen och satte tandkräm på borsten. Satte igång borstningen. Tyckte att det var konstigt att det inte blev något lödder. Fortsatte i tanke att det väl var något nytt preparat. Började känna en konstig smak i munnen. Dessutom när jag tittar mig i spegeln med öppen mun ser jag ut som i annonsen för ”Ta bort den gula hinnan.” Förstår att något är fel. Försöker skölja ur munnen.
Det går inte. Tar på mig glasögonen och läser INDOMIN. Jag spottar och sköljer och spottar. Inget hjälper. Tar rakvatten som innehåller sprit och försöker gurgla med det. Inget hjälper.
River lös toapapper och börjar torka inne i munnen. Den gulvita salvan tas motvilligt delvis upp av toapappret. Stoppar in nytt papper i munnen och tuggar på pappret.
Läser på tuben: Indomin är en mjuk och behaglig salva som lenar där huden är irriterad. Indomin passar lika bra till barnets röda skärt och hudveck som till nariga läppar. Fettet i salvan skyddar mot uttorkning och bevarar därför hudens naturliga fuktighet och mjukar upp.
Ingredienser Vaselin, Jordnötsolja; Zinkoxid. Doftämne, vitamin E, linalol.
Klocka tickar mot tio. Kl Tio är min uppgjorda tid hos Broberg. Sätter på riktig tandkräm, borstar sköljer borstar med mer tandkräm, sköljer. Låter denna gången glasögonen sitta på. Avslutar med att skölja ur munnen ett par gånger med Listerine.
Språng till min dyrbare vän. Springer upp honom i trappuppgången till kliniken.
Tror Ni att jag fick något medlidande? Inte för ett ögonblick. Han skrattade bara åt eländet. Likaså när vi kommer in på kliniken sätter hans tandsköterska igång och gör likadant.
Sjunker ihop på stolen funderande på vem som i hela fridens namn satt indomintuben i tandborstglaset? Kan det rent av vara jag själv?
Nä, nä, det vill jag väl ändå inte tro.
Tage.
Ps.
Hemkommen från min Dyrbare vän försöker jag nu få ren tandborsten. Det är inte lätt. Prövar på nytt med olika preparat. Så småningom är dock borsten ren. Bäst fungerade vanlig tvål och hett vatten.
Sitter just nu och dricker hett kaffe som jag dessutom gurglar med, Efter några koppar när jag speglar mig igen, ser jag att den gula hinnan återvänt. Nu gul av kaffegurglandet. Det åtgärdas dock efter kaffet med en extra borstning med Stomatol. Ett vackrare leende kan jag nog knappast önska mig än just nu.
DS.

2 kommentarer:

  1. Kan det vara åldern?!?!

    ;-)

    Christina

    SvaraRadera
  2. hoppas tandborsten är ren nu! :-)
    Hälsningar Tandsköterskan

    SvaraRadera