Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

tisdag 30 december 2008

Ingen har rätt att Döda!

Ingen har rätt att Döda!!

På pastorsbloggen vilken publiseras av två pastorer i kustkyrkan kan man läsa en animerad diskussion om vem som började kriget mellan israel och palestina. Vem som har rätt att slå ihjäl den ena eller den andra.
Kunde inte avhålla mig från att sent men ändå, gå in i debatten. Mitt inlägg i pastorsbloggen är följande;

Ja, Herre Du min skapare vilka tolkningar man kan ha.
Två stater slåss och man diskuterar om vem som har mer rätt än den andra att slå ihjäl varann.
Med bibeln i handen kan man få ihop en livlig debatt om detta!
Borde man förvänta sig att diskussionen skulle ske just där? På pastorsbloggen?
Å borde man förvänta sig att diskussionen rör problemet, om vem som började?
Ja faktiskt!
Tror man utan urskiljning och sakliga skäl, på att allt är förutskickat och av Gud regisserat, och av mig själv eller mitt samfund eller religion sanktionerat, så har man ju egentligen bara att läsa sig till vad som kommer att ske och dessutom hur. Att det sen blir lite olika på olika ställen i välden beroende på vilken bok man läser, skapar givetvis dessa spänningar.
Om man nu för ett ögonblick, låter sitt sunda förnuft råda, borde man avstå från att med bibeln i hand försöka skylla på den ena eller den andra. Eller försvara den ena eller den andra.
I stället åtminstone inte försöka tolka eller försvara stridigheterna.
Jag har faktiskt stor respekt för det inlägget som kom från Stig Strömbergsson (Präst).
Så länge som man i de olika religionerna inte vill tala med varandra, utan hellre slåss, skymtar ingen fred. Så länge som man i vår upplysta del av välden, hellre bloggar om vem som började och vem som har rätt att dräpa den andra, skymtar hellre ingen fred.
Borde man i stället verka för, att precis som Ni gjort i Jävre där Ni slog ihop de två olika församlingarna till en, eller som kyrkan i Uppsala gjorde, samlade olikas kyrkor och religioner för att se om det fanns saker som förenade dem. Ex.vis, som skedde inom miljöområdet, kan vara en trevande början till något fint.
Det tycker jag verkar mer åt det Gudomliga hållet.
Eller åtminstone en bättre grogrund för samlevnad.

T/S
Om Ni känner för att läsa de olika ståndpunkterna kan Ni hitta detta på; http://www.sandstromjonsson.se/ gå till inlägget Om att ha en nyanserad bild av Israel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar