Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

tisdag 18 november 2008

Törne i Arsle.

Törnbeströdd!
Margit skulle spela golf och jag tog min motorcykel för att göra en utflykt. Såg först på när hon slog ut på första tee på Cabopino golfbana. Den ligger ett par mil söder Fuengirola.
Åkte sedan ner mot San Pedro, ytterligare fyra mil längre ner, riktning mot Gibraltar.
Drack kaffe på torget och myste i det vackra vädret. Vände sedan för att köra hem. Tog av för att köra en in lansväg mot Coin som ligger en bit in i landet.
Körde förbi Coin mot Alhaurin del Grande. På toppen av en hög kulle står en hög kloster-ruin från någon tidsålder Ca 14 hundratal där det skall ha funnits munk eller munkar. fascinerad över den vackra ruinen gjorde jag ett försök att ta mig upp med motorcykel men ramlade redan när jag skulle passera över en mindre ås i rullsten. Skrapade mig lite grann och fick någon repa på motorcykeln.
När jag nu åker förbi ser jag att pojkar med motorcyklar gjort en egen stig rätt upp på den slingrande vägen ovanför. Jag stannar av på vägen och värderar mina möjligheter att ta mig med min skoter uppför samma väg och finner att det borde gå. Tar sats från vägen och bränner
iväg uppför slänten Det är ungefär 25 - 30 meter upp till nästa nivå på den omkring kullen slingrande vägen. Vid den röda ruinen på kartan går det inte längre. Jag ramlar på sidan i lösgruset och hamnar på rygg. Ställer mig snabbt upp igen och får motorcykeln på rätt köl och leder med motor igång, den upp till vägen. Sätter mig på sadeln och börjar köra. Efter 10 meter stannar jag och tänker att det gör då ont i högerben och på ryggen. Ställer cykeln på stödet tar av mig jackan. Den är alldeles grå av 3till 5 cm sy nålslika taggar som sticker in i jackan, likadant på höger byxben, men där hade jag borstat av
taggarna. Försöker att varsamt plocka bort synbarliga taggar. Tar på mig jackan och åker hem.
På väg hem känner jag att det sticker överallt och tar vid hemkomsten av mig kläderna.
Ser att de flesta taggar har gått av, så att endast 3 - 4 millimeter av spetsarna är kvar i kläderna. Duschar och byter kläder. Margit kommer hem. Säger först ingenting om det hela. Efter en stund tvingas jag på grund av stickande känsla berätta det hela. Lägger mig över en fåtölj och Margit får med pinsett söka de små vassa nålarna. Ryggen är perforerad ungefär som jag kan tänka mig att det ser ut när fakirer ligger på en spikmatta. Likaså högra låret.
Kläderna har jag i min jumper jag hade innanför jackan, hittat ett antal av dessa obehagliga nålarna. Byxor och skjorta åkte till tvätt, Men jag betvivlar att taggarna går att få bort.

Jag har således ännu inte kommit mig ända upp till Munkborgen. Jag överväger starkt att strunta i det hela. Kanske skulle jag ifall jag får något mera liknande "tuppjukk", parkera och promenera eller klättra upp. Just nu känns det inte intressant över huvud taget.

Motorcykeln då?

Jo då, någon liten skråma fick den.

Men den är fin ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar