Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

fredag 28 november 2008

Ett svar från Pastor Kennet Sandström

Pastor Kenneth sa...
Bäste herr Tage Skoog!Hemkommen ifrån en lång arbetsdag i Herrens tjänst,så gläds mitt hjärta över att du gör ett försök att ta mig i örat.Glädjen hos mig har sin grund i dina ädla motiv.Jag vet att du under 50-tals väckelsen i Jävre med omnejd fick se och höra det ena med det andra,både det som var gott och ont...Du har aldeles rätt i att "församlingsstaketen har varit för höga" och alldeles för hårda ord och omdömeslösa saker har sagts i kristna sammanhang.Varför ta jag i och talar i termer som irrläror,andligt förfall,total blindhet,fördummning o.s.v.?Jag själv,med risk att låta stöddig,hör till den kategori pastorer som vågar sitta ned och lyssna på mina medmänniskors existensiella funderingar.NewAge-sammanhang,RFSL,Existensforum på t.ex.Krokodil,samt besök på Kärlekslandet under PDOL m.m.,är inga främmande eller skrämmande element för min del.Min erfarenhet av att finnas med i dessa sammanhang är att,ju tydligare jag är i min kristna profil,dessto tryggare känner min motpart(den som tror annorlunda än mig) sig.Det som sker idag inom kristenheten i vårt land är att många präster/pastorer/biskopar m.fl. försöker att göra kristendomen "rumsren",genom att tona ner det centrala i tron,nämligen läran om Jesus Kristus.Detta genom att öppna upp kyrkorummet för läror som står ljusår ifrån den kristna tron.Fördummningsmentaliteten består i att försöka göra kyrkan "politisk och filosofiskt korrekt"..Mina dystra tankar grundar sig på att jag vet att det finns "andra tankar"än enbart klimat denna helg i Uppsala.Det är en medveten strategi,att öppna upp kyrkorummet för "främmande element".Mina tankar blir ännu dystrare när jag tänker på att en häxa får gärna ha seminarium i Domkyrkan , men varken jag eller Simon,som dessutom blev "avkragad" sitt prästämbete p.g.a. att han började arbeta i Kustkyrkan , skulle få beträda predikostolen i Sv.kyrkans "flaggskepp" i Uppsala...Hoppas att vi får tid med varandra under advents & jultid.Varför inte ett "existensiellt fika" i nyrenoverade Fyrvaktarstugan...m.v.h.Kenneth Sandström - pastor i Kustkyrkan/Djupvikskyrkan
den 28 november 2008 00:32

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar