Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

fredag 28 november 2008

Bra Kennet vi ses!

idetage sa...
Kenneth!Jag vet att Du är en hårt arbetande pastor. Gillar faktiskt det mesta som Du säger. Dock inte att Du dömer ut en stor del av mänskligheten. Bara därför att de råkar ha en något annorlunda väg än Du för sin gudoms tro.Jag ger mig dock inte in på någon teologiskt diskussion på det Du skriver i Ditt inlägg. Det som jag tycker det ligger obetänksamhet bakom är, att Du misstror dessa människor deras ärliga avsikter.Att enas kring ett dokument till gagn för miljön. Dessutom att måhända skapa kunskap om varandras tro. Du medger att i mitten av förra århundradet (1950 – 1960) talet som i vart fall jag minns, så existerade de grova beskyllningar om villoläror, dumhet osv. i de religions riktningar som fanns i bygderna. Minns ex vis en predikant som hette Josef Ottvall som dömde ut det mesta. Bara han visste. Av detta skäl tycker jag att man bör angripa saker man vill ändra på, med en positiv livssyn. Inte falla tillbaka i de gamla groparna. Att bjuda in dessa företrädare för olika religioner, till en dialog, känns för mig som ett verkligt framsteg. Ett framsteg redan innan något dokument är undertecknat.Oförrätter liknande avkragningen för att Simon började arbeta för kustkyrkan visar just på att toleransnivån bör förbättras mellan trosriktningar. Inte försämras. Kan inte låta bli att citera ” om någon slår dig på den ena kinden, så vänd och den andra till ”Det blir trevligt att träffas och ta ett existentiellt fika i nyrenoverade Fyrvaktarstugan.Hälsningar.Tage Skoog
den 28 november 2008 01:21

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar