Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

torsdag 27 november 2008



Följande inlägg har jag gjort på pastorsbloggen som kommer från Jävre.

Detta på grund av en inte allt för bra människosyn i pastorsbloggen nedanför detta stycke. Eller kanske förhoppningsvis, bara en groda!

Bästa herr pastor Sandström.Läser bloggarna från Jävre. Kommenterar ibland.Dagens inlägg trodde jag inte jag skulle behöva höra från Dig. Inget kärleksbudskap precis. Du skriver” att upplåta ”det kristna flaggskeppet” för diverse representanter för irrläror, visar bara på ett andligt förfall, total blindhet och fördumning hos våra högsta kristna ledare.”Det är klart att det vore bra om väldens både andliga och världsliga ledare hade en samsyn vad gäller ledarskap och framtid. Det får man knappast med att kalla alla som inte tycker som jag för representanter för irrläror. Anklagar dem eller stämplar dem som totalt blinda och att de bidrar till allmän fördumning. Inte underligt då, att vi har krig och elände på jorden. Bättre hade varit om Du i samma anda som de två församlingarna i Jävre slog ihop sin verksamhet, uttryckt en form av välsignelse för, att Uppsalamötet kom fram till någon form av samsyn, som Ni gjort i Jävre. Under min upp växtid i Jävre använde såväl baptister som Efs och kyrkan samma vokabulär som Du nu använder. Irrläror, dumhuvuden, mindre vetande, blinda, inte läskunniga. Jag trodde att Ni och verkligen Du kommit bort från dessa dystra tankar. Å om någon verkligen har det, sätter sig att lyssna på medmänniskornas tankar. Lyssnar för att lära och förstå. Jag trodde att ovanstående tankar ej längre fanns i den nya trevliga Kustkyrkan? Gör det verkligen det? Tage Skoog
den 27 november 2008 10:58


Så här skriver Pastor Sandström.
den 26 november 2008
Starhawk – en hednisk häxa håller seminarium i Uppsala Domkyrka
Min son Marcus, som är pastor i Vineyardförsamlingen i Uppsala ringde mig en kväll. Vi samtalade om ett och annat. Bland annat nämde han för mig om en händelse som äger rum i Domkyrkan detta veckoslut. Interfaith Climate Summit är en stor religiös klimatmanifestation som 30 olika religiösa ledare kommer att underteckna.
Föreläsaren, Starhawk, som kallar sig hedning och häxa får stort utrymme med bland annat eget seminarium, både fredag och lördag. Bahai-samfundet ges även stort utrymme under konferensen samt Zen-buddister och Daoister.
Bahais lära kan sammanfattas i att Krishna, Buddha, Zarathustra, Moses, Jesus och Muhammed menade samma sak! Under dessa dagar i Uppsala kommer de mest osannolika och motsägelsefulla religiösa läror och filosofier blandas med varandra i hopp om ett bättre klimat….jag är skeptisk!
Som ärkebiskop och högsta ansvarig för Svenska Kyrkans rikshelgedom, Uppsala Domkyrka, så skulle jag ta mig en funderare över det första budet: Du ska inga andra gudar ha vid sidan av mig. Vilket liv i luckan det skulle bli om Jesus skulle komma på besök i Uppsala nu till helgen! "Ni har förvandlat detta bönens hus till något annat”….
Att underteckna ett klimatdokument, det skriver även jag gärna på, men att upplåta ”det kristna flaggskeppet” för diverse representanter för irrläror, visar bara på ett andligt förfall, total blindhet och fördumning hos våra högsta kristna ledare.
Kenneth Sandström – pastor i Kustkyrkan/Djupvikskyrkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar