Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

onsdag 17 december 2008

"Steckbosk som Julgran"


Julgranen.


I dag har jag huggit julgran.
Det blåste hård sydostlig vind. Så hård att flagglinan med uppsatt vimpel blåste ner.
Tänkte göra julgransletningen till ett minimum. Gick ut på tomten och hugg ner en gran som jag inte tyckte var vacker, men som kunde duga när vädret inte var bättre.
Sågade av den i lagom längd och satte den på julgransfoten. Öppnade upp dörren och släpade in den i vardagsrummet. Margit protesterade högljutt över hela proceduren. Ja tänkte jag då får det väl bero någon dag och tog ut granen igen. Nu står den på verandan med foten påskruvad. Nu var det bara städning av indragna barr som göras.
Tycker Du att den är vacker dristade jag mig att fråga. En av Dina mindre inteligenta frågor tyckte Margit. Den är rent av ful. Liknar det man brukar ställa vid vägkanten för att markera vägen.
Ja, ha, då visste jag att jag nog skulle tvingas ut i villande skogen i alla fall. Jag som hade varit så smart tyckte jag förut.
På med kläder och iväg. Tog traktorm för att kunna ha granen med mig hem om jag nu hittade någon. Å, se det gjorde jag efter en del vedermödor. Så nu har jag en som duger. Den är riktigt vacker. Min hustrus min har också förändrats när hon ser på den. Minen är ungefär som när hon träffade mig en gång tiden. Mild och god.
Men gran som Skoog kanske hon tänker!
Vad vet man?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar