Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

tisdag 9 december 2008

Skruv lös!

Om jag har en skruv lös?

Jag har innan jag åker till Sverige, varit hos min dyrbare vän, herr tandläkare Broberg. Han har efterdragit de alldeles nyss insatta tänderna. Med en specialnyckel som jag många gånger drömt om att äga, har han nu gjort den "sista"korigeringen innan han släpper ut mig för att klara mig själv här i livet.

Hade med mig en chokladkartong till kliniken för att visa att jag var tacksam för denna gångens,"make over".

Efter dragningen fick jag en present av Broberg.

EN EGEN SKRUVNYCKEL!



Tänk Er, jag kan skruva själv ifall det behövs i mina tänder. Jag skulle till och med kunna skruva lös dem och lägga dem i ett vattenglas över natten. Inte för att jag vet varför, men jag skulle kunna.

Under året har jag köpt många nyckelsatser, skruvmejslar, fastnycklar. Jag har filat och grejat för att något som jag skulle kunna skruva fast tänderna, ifall de lossnar.

Nu har jag av min dyrbare vän fått en egen nyckel.

Började faktiskt med denna nyckel förstå att jag snart kan anse mig vara inne i dentistskrået.

Att jag var en av dem!

Åtminstone som har nyckel!

Fantiserade om att jag, med de kunskaper min dyrbare vän gett mig, har gjort praktiken, för att börja kunna profitionellt använda detsamma. Kanske kunde jag öppna tandklinik i Jävre över sommarhalvåret.

Det mesta har jag varit med om i branchen. Dock har jag en svaghet i att jag knappast skulle kunna bedöva någon med sprutor. Själv tar jag inte några bedövningar annat än vid tandutdragningar. Då på grund av att tandläkarna vägrar att göra sådant utan att bedöva patsienterna. Jag har där en ide som rimmar lite grann med den moderna smärtforskningen.

I stället för sprutor och obehag under flera timmar efter en behandling för att man är uppsvälld och har obehag, skulle jag se till att patienten just under denna korta behandlingstid fick allternativ smärta.

Ex vis kunde kanske elinstallatören Mårten Berglund engageras och fästa en kabel runt stortån på patienterna och en kontakt liknande den som tandläkarna har, för att normalt sett, trampa på för att borren ska gå, i stället gav patienten ström som orsakade smärta i tån, just bara medan man utförde ex vis en tandutdragning. Ju mer man trampade på pedalen ju mer ström och mer smärta.

Men nu kommer finessen, ingen smärta i munnen. Ingen uppsvälld käft. Ingen kostnad för bedövningsmedlet.

En böjlig axel har jag med borrchuk i ändan som jag sätter till min Black o Decker maskin. Dessutom en massa små slipstift och små borrar.

Lösa gommar kan man köpa billigt på nätet. Oftast begangnade men i bra skick. Å att dra ut tänderna och skruva fast dessa gommar skulle vara min specialite. Nu invänder någon att dessa gommar kan ju inte passa alla.
Då måste jag få berätta om när en välkänd pitebo kom in till sin frisörsalong i Piteå. Han berättade då för frisören att i Amerika varifrån han kom för några år sen, där hade man automatiserat det mesta. Ex vis sade mannen, så behövde man om man ville bli rakad bara stoppa 50 cent i en automat och sätta hakan till apparaten så blev man rakad.
Nä, nu juger du sa frisören!
Inte kan väl alla ha så likadana hakor att det gick!
Nej, sa Pitebon det hade dom inte, men dom fick.

Skruvar kan man nog få tag på via Laitis Bil och Bult till ett pris som med hästlängder understiger de som är normalt i branchen. Slaktare och granne Rune Öhman som är fantastiskt Duktig på att stycka grisar, kunde ju assistera till en början, för att frilägga tandbenet vid insättning och borrning av inplantaten. Å att sy igen det uppfäkta köttet kan väl knappast vara någon konst om man tidigare sytt i svinläder. Triex nål med vällaskad tråd, så läker det hela fort.

Min bror skall just börja en behandling. Hade tänkt erbjuda honom ett första test.

Antar att det är svårt för honom att tacka nej, eftersom jag inte tar något betalt för arbetet. Endast materialkostnad betalas. Vill gärna påstå att jag är ganska händig. Mina händer utför oftast, på ett bra sätt, vad min hjärna ger order om. Är ju pensionär och har redan som sådan betalt av staten så inga pengar för egen del.

Vad skulle då nöjet för egen del kunna vara?

Ja säg det den som kan!
En skruv lös?

2 kommentarer:

  1. Jag vill gärna boka en tid vid din nya tandklinik i Jävre. Några frågor bara.
    Ingår livförsäkring?
    Tandhygienist, blir det han med motorsågen?
    Om jag mot förmodan har tandsten, sköts borttransport av sten via lokalt lastbilsföretag?

    SvaraRadera
  2. Låter som någon varit ironisk!! Mot vällovlig ans i munnen.

    SvaraRadera