Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

tisdag 23 december 2008

Tomte Redan?



Tomte redan?


Det är dan före dopparedan. Vi sitter och äter på kvällen.
Margit har just griljerat skinkan, det doftar gott i huset. Ur mikro ugnen tas fram en Janssons frestelse som Roland skickade till oss när deras familj i afton stack iväg till Teneriffa.
Den i går inlagda sillen skulle dessutom avsmakas. Dessutom en nygrillad kyckling för den händelse att våra krås, inte skulle tycka att det först nämnda skulle vara nog.
Här sitter vi nu och njuter av stillhet och dofter.
Det dunkar hårt på dörren. Precis som när jultomten brukar komma. Men att han skulle komma nu var ju inte precis väntat.
Jag ropade med hög röst, kom in!
Å in kommer tomten. Med bifogade foto kan Ni se att det verkligen var tomten. Han hade en slåtterräfsa av trä med sig och i den andra handen en käpp.
Jag frågar om han möjligen inte tycker att han är något tidig? Eller har man kortat av arbetsåret, så att man som vi alla andra har ledigt Julafton.
Inte alls svarar tomten. Jag har fått höra rykten om att Ni fryser om fötterna och därför tänkte jag rycka in och hjälpa Er att få tag i skohö (Skohåje), om Ni vill. Det behöver göras i dag, för i morron hinner jag inte.
Jag tackade vänligt för Tomtens erbjudande om hjälpen men sa att det får bero till efter helgerna.
Försökte därefter bjuda tomten på en bit mat. Tomten hade dock inte tid, utan valde att fortsätta sin dagen före samaritiska eriksgata.
I morron kommer jag igen var hans slutord. Ifall här finns snälla barn då?
Jag förklarade att det inte var något bekymmer med det enär våra barnbarn då skulle vara på plats.
Tänk vad fint det i alla fall är att Tomten finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar