Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

torsdag 25 december 2008

Pandoras ask!

Pandoras Ask! Eller rotens hemlighet!
De eller de julklappar jag hade gjort rim till(se nedan), har det kommit in ett antal gissningar på. Jag skall nu förklara detsamma. Gör det med hjälp av bilder.
Som ju alla som kommit till en viss ålder vet, är det väldigt svårt, för att inte säga omöjligt att kunna köpa julklappar till barnbarnen. Antingen blir det fel eller också blir det mycket fel. Därav följer att vi tar det allra enklaste knepet och det är att ge dem en slant, för att köpa något själva.
Men det är ju inte någon rolig sak att sitta och se på, när man öppnar ett kuvär och låtsas bli överraskade av, att där ligger det som det alltid brukar ligga, pengar.
För att råda bot på detta sökte jag mig en trädrot och borrade ett hål i den tjockaste delen av roten. Gängade med trägängverktyg hålet ( en tums). Svarvade en plugg som jag sedan gängade så att man kunde skruva in pluggen i roten utan att det syntes särskilt bra. Gjorde en skåra i pluggen så att den kunde skruvas ut. Innanför fanns då ett utrymme för några hoprullade sedlar. På bilden kan Ni se det hela. Synnerligen svårt att gissa även om man fått med ett rim. (Läs rimmet Inga hundar på dig Pis….)
Den andra julklappen innehöll samma sak Pengar. Här tog jag emellertid och klöv en plankstump längst efter och holkade ut plats för sedlarna. Sedan borrade jag hål för stora franskskruvar, en i varje hörn som drogs fast ordentligt. På askens ovansida stod det.
Pandoras ask!
Var i den grekiska mytologin en ask som gudarna gav i bröllopsgåva till Pandora, den första kvinnan. Hon förbjöds att öppna den, men hon var ju kvinna, så hennes nyfikenhet tog snart överhanden och hon öppnade asken. All ondska och allt elände i världen flög ut och drabbade människorna. Endast hoppet, som fanns på askens botten, hann hon stänga inne. Denna ask har återfunnits i en gammal Nojds kvarlåtenskap och som vid sitt frånfälle donerade den till oss.
Observera att endast det goda Hoppet fans kvar när asken stängdes. Spännande att se vad som kan finnas där nu.
Mormor och Morfar.
Efter att ha lånat en hylsnyckel kunde barnbarnet öppna lådan. Men det tog en stund. Allt medan i dessa båda fall Mormor och Morfar hade roligt åt dem. Det sista rimmet var för en Dator. Den till för att Mormor och Morfar bättre ska kunna kommunicera med den som fick det.
I övrigt löpte hjulen på lina. Tomten kom igen som han lovat. Å snälla barn hade bänkat sig.
Ha en bra fortsättning på helgen.

1 kommentar:

  1. God Jul! Vilken underbar idé med julklappar!Vad kreativ du är. Hälsningar från Renata Ruda,Göteborg

    http://moresnova.blog.hr

    SvaraRadera