Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

torsdag 12 mars 2009

Härlig Våååår.



Vårens tid!

Måste få delge Er något om denna fantastiska vår. De senaste dagarna har bjudit på verkligen fint vårväder. I förgår tog jag min motorcykel och åkte i riktning in i landet.
Körde efter gammal kärrväg mellan Ojen och mot Istan. Innan jag kom till Istan vek jag av mot en ort som heter Tolox. Från Fuengirola är det ungefär tio mil enkel väg. 10 mil dit och 5 hem. Detta beror på vägvalet. Naturen är nu så vacker så jag undrar om det någonstans kan vara vackrare i välden. Det påståendet gäller ungefär en månad. En månad när alla kullar och dalgångar lyser solgula av ginstbuskar som blommar.
Vägarna är ibland tunnellika av blommor som hänger ner mot körbanan. Lukten är enastående. Tänkte på Hellström som är på väg hit ner. Han kommer att få se något alldeles enastående.
Till råga på, eller som grädde på moset så slår även mimosan också ut nu. Den också med en väldigt kraftig doft.
Efter den väg jag körde kunde man dels se en dalgång med flera hundra meters stup ner från kärrvägen. På andra sidan uppåt något hundratal meter. På bortre sidan av dalgången ett vacker fjäll med snö på toppen. Temperaturen ungefär 25 grader i solen. Jag kör några hundra meter och stannar. Kör några meter och stannar. Fotograferar och fotograferar. Tror att jag sett det hela. Kör igen till nästa krök på vägen där nya enastående vyer breder ut sig. Kaffepaus blir det flera av.

Mellan buskarna av Ginst och de större mimosabuskarna eller träden, växer dessutom Hovört, som blommar rikligt också med gula blommor.
Fjället jag närmar mig är 1924 meter högt. Kommer allt närmare och närmare toppen. Dock inte upp. Kanske ca 300 meter i höjdskillnad från där jag kommer som högst. Träden som omger den vackra naturen .  Detta dock en korkek. En sorts barrträd liknande vår tall.
Så småningom ser jag långt nere en dal med ett samhälle (Tolox).
Kurvar mig neråt. Passerar ett värdshus på imponerande höjd med en vidunderlig utsikt. Det medhavda kaffet smakar fantastiskt bra. Hade köpt ett kexpaket som tilltugg eller fika.
Dagen efter detta tar jag MC igen och åker mot Almunêcar. Tänkte titta på Grottorna i Nerja. Gjorde så. Enastående i sitt slag. Men naturen utanför är väl så vacker. Besöker Rune och Ulla i Almunêcar.
De är ute på vift. Lämnar ett kort så de ser vem de slapp se. Blev ett tjugotal mil.
I dag föreslog min hustru att vi skulle åka ut en sväng. Det var ett gott förslag och vi stack i väg på småvägar ovanför Mijas golfklubb. Efter en av vägarna stannade vi för kaffe och vila. Bifogar bild. Fortfarande blommande, luktande, vackert!
Körde ner mot
Marbella och hälsade på en herr Tandläkare Claes och hans moatjé Ingrid Nylén.En liten stund vid hans dator för att se om vi kunde hitta bortsprungna dokument. Sedan kaffe med gott bröd till.
Ja visst är det vår!
Tage/S






1 kommentar:

  1. Synd att föräldrarna inte var hemma...fast de var ju inte så långt borta...hihi !

    Vi åkte hem i måndags och fick några härliga dagar med både sol och lite regn...men dottern fick mycket shoppat !

    ***
    KRAAAM från Jävre

    SvaraRadera