Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

fredag 5 september 2008

Fyrvaktarstugan från flytt till nu.






Fasadräddningsarbete!
Lägger in en skrivelse som jag gjorde i våras och som gick till Tore Stenberg, med kopia till alla som varit med i den tidigare årets by kommitten.
Tore Stenberg hade kallat till möte för att se om intresse för hjälp att restaurera och få nya stugor på plats. Detta bara sagt som ingress till understående referat.

Jävre den 17e maj 2008.

"Byggnad Jävre Hamn.

Efter vad jag hört har ett möte ordnats, med olika intressenter i byn för att ta upp olika frågor viktiga för byn. Vid det tillfälle jag tänker på, har man ex vis behandlat frågan om fasaden på det hus som PRO skänkt till Jävre byamän. Efter en livlig diskussion enligt sagesmän har man beslutat sig för att brädfordra fasaden på grund av diverse fel på den uppsatta timringen. Efter att ha träffat en del insatta personer i ärendet, skulle jag vilja ändra det beslutet. Att försöka renovera fasaden är ju det självklara som borde göras innan man börjar med att klä över det hela. Det är ju inte särskilt svårt att klä över om man skulle misslyckas med att få huset fint på annat sätt. Men att göra det i annan ordning är däremot omöjligt. Vid diskussion med Roland Lundberg och Uno Sandberg i går kunde vi ganska fort enas om, att det skulle gå bra att renovera fasaden med användande av diverse knep. Den störstam skadan är på fasaden uppåt vilken kunde förbättras och göras snygg via en blinddörr. Baksidan har egentligen inte mycket till skador. Man kunde exvis öppna det igenstockade fönstret i lilla rummet och använda materialet man får för att renovera den sydliga fasaden under fönstret. På den sydliga gaveln behövs ingen stock längst ner. I stället sätter man dit en väggfast bänk som alla skulle gilla att sätta sig på. Att sitta mot solväggen med ansiktet mot fyren vore toppen. En sådan sffa döljer faktumet att nedersta varvet inte finns. Skulle man emellertid vilja lägga dit en stock är ju inre detta heller någon konst. Samma sak gäller för andra gaveln. Här kan man emellertid fundera över om man kanske skulle kunna ha en liten veranda som också den döljer den eventuella skada om man så tycker. Skulle man gå på att brädfodra utvändigt och boasera invändigt förstår jag inte varför man dragit dit stugan. Det är en ytterst dålig isolering i gammalt timmer. Då vore det naturligtvis bättre att Hellström finge spika ihop hus eller sjöbodar i sin spikhall. Det är ju om jag förstått saken rätt det gamla lite sneda, inte perfekta som borde vara det signum som en gammal miljö skulle vila på. Jag har inte träffat någon Jävrebo ännu som förordar att spika panel på huset. Om man fattat ett tveksamt beslut, tycker jag att man kunde ompröva saken. Det finns goda handböcker och tidskrifter och anvisningar för hur man restaurerar sådana hus. Förmodligen också billigare, men framför allt trevligare. Enligt Roland skulle man kunna måla timringen med någon sorts rödfärg som var förhärskande på sådana hus. Vad gäller att reparera stockskador finns angivet hur man blandar till sådant material av trä och lim som kan appliceras där det kan behövas. Jag vill verkligen att vi gör ett försök till fasadrenovering innan vi spikar igen. Det här är ungefär samma sak som att dra ut en tand när man fått en tandskada, utan att först
Bifogar bilder med förslag.

Ovanför fönster och tidigare dörr kan man se tre urtag för åsar, för tidigare befintliga takåsar. Takåsar som vittnar om att det legat ett snedtak ut från byggnaden. Kanske ett alternativ i framtida användning med ett tak ifall man sätter dit en liten veranda. Om det skulle bli servering eller annat på i framtiden.

Tage Skoog.



Detta var brevet (slut citat)."

Efter detta så vidtog jag i akt och mening att förhíndra att man satte panel på huset en del arbeten.
Dels lagades taket som fått en del törnar under flytten. Det regnade in där murstock och hål för lyfttampar hade löpt genom taket. Väggarna i huset rätades upp med hjälp av Stig Berglund och hans porto power utrustning.
Fönsterna kunde nu sättas in i karmarna när väggarna hade en något bättre fason.

Flera av fönsterna var trasiga varför jag satte in nytt glas i detsamma och kittade dem.

Sedan provmålade jag en liten bit av huset med tjärvatten som jag tiggt av Lars Vikberg. Det fungerade tyvärr inte varför en bit provmålades med en mörk grå tjäraktig lasyrfärg.

Efter att ha frågat Tore så bestämmde vi att det får bli denna färg. Vidtalade då ett företag som sprutmålade lasyrfärgen på såväl detta huset som de två andra nya timringarna som var obehandlade sen tidigare. Innan dess hade jag gjort en blinddörr som jag satte upp på kortsidan där fasadskadan fanns.(se bild).
Sedan lagades dörrkarmen och överstycket restaurerades och sattes på plats. Efter detta skrapades den gamla målan bort på takutsprång dörrar och fönster. Detta målade jag sedan med utspädd grundfärg och sedan färdigströk med ytterligare två varv.

Nu kunde jag andas ut. Byggnaden slipper nu brädfodringen och behåller sin gamla karaktär.

Synd att jag inte visste om att Anders Skoog hade vidtalat 15 st gubbar som tillhör hamnföreningen att hjälpa till med huset. Då hade med all sannorlikhet såväl golv som delvis boasering kunnat påbörjas. Men listorna hamnade väl hos någon som glömde bort saken. Å andra sidan är det ju som bekant inte försent ännu. Kanske vi kan få fram listorna och därmed också kanske få hjälp med det som återstår.

Någon som kan mura en skorsten vore inte så dumt att få tag i. Jag vet att Tore forskar i detta.Kanske har han redan fått något löfte.

Bet invändigt golv, så kommer Kustkyrkobyggarna att ta sig an detta innom kort har det sagts mig. Det är bra. När man fått in golv, så är det ju lättare att vara där för att laga till väggar och annat. Så här ser huset ut nu.

Utvändigt så bör vi göra en bro, kanske en liten altan och antingen laga nedersta stocken på kortsidorna eller sätta dit en bänk som symmer insikten. Dessutom sätta upp hängrännor.

Ja det var min historia om huset sommaren 2008 och sedan det flyttades ner till hamnen.

Hoppas bara att man gillar den gamla nötta stilen som det gamla huset har.

Att döma av fotograferna som stannar till så är huset redan på många bilder.

Nästa år kanske vi kan klara av att färdigställa det hela.


Hälsar Tage

1 kommentar:

  1. TACK Tage för att du tog tag i stugans utseende, det blev jättabra. I dagsläget så tapetserar Roland och Alf det stora rummet så det kommer att bli en mysig stuga för så väl möten som surströmming.
    Hälsningar Inger

    SvaraRadera