Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

tisdag 16 september 2008

Vigselplats Jävre.




Ideer kring fortsättningen av Jävre hamn finns en del.


Förutom att planering för ytterligare hus är gjord, så finns också mindere och större andra idéer.


Den lilla vigselkyrkan som finns uppe i storforsen är ett bra ex på vad man kunde sätta dit.


En vigselplats där såväl kyrklig som borgerlig vigsel kunde ordnas på ett trevligt sätt. Vi vet ju redan att brudpar ger sig av till jävre för fotografering ute på pålbryggan nere vid fyren. Hamn och vattenmiljö är bra dragplåster för att få fotografier av de viktigaste som man kanske gjort i livet.


Kan man inte få ihop pengar till ett vigselkapell, kan man kanske få ihop pengar till ett tak och någon skulpterad prydnad som vetter ut mot havet, där vigselförrättare och de som ska gifta sig kunde stå under. Med havet och horisonten som bakgrund skulle detta nog bli en fin tillgång.


Säkert också som turistmål.


I den nya stugan kunde man kanske kunna orna så att vid dessa tillfällen gick det att beställa liten bröllopsvikning beställd från lämpligt fysiskt närstående etablissemang.


Har nämt detta för herr konstnären Söderlund och skall givetvis också nämna det för herr konstnären Hedlund.


Finns det andra inovativa människor är dessa också välkommna med bidrag.


Mer idéer kommer senare.


Tage Skoog

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det verkar riktigt bra! I Vilhelmina finns det en privatperson som byggt ett litet kapell som vätter mot den vackra sjön Malgomaj med ett stort panoramafönster som altartavla. Direkt visade brudpar intresse av att få vigas där.

    Jag tror att det skulle bli pricken över "i:et".

    Det första par jag vigde var i en lada i Skellefteå, och det andra ville gifta sig på fjället i Saxnäs, så många söker sig till annorlunda alternativ. Jag tror verkligen på den idén.

    Men då är jag ju partisk som pastor också.

    Simon Jonsson

    SvaraRadera