Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

torsdag 18 september 2008

Byamän eller Hembygdsförening?

När jag under sommaren hjälpt till med fyrvaktarstugan har jag samarbetat bland annat byaåldermannen och därmed också med Hembygdsföreningens ordföranden, dessutom också kassören i sistnämnda förening. Allt är samma man Tore Stenberg.
Mina funderingar slutar inte där. Jag tycker att något borde göras med dessa föreningar som uppenbarligen bägge har svårt att rekrytera människor för utövande av föreningsliv.
Skriver därför i ett informationsbrev följande. Direkt taget ur vardagen.
"Sitat brev"
Har talat med Mårten Berglund i dag. Han tar hem el- material som vi behöver för el dragning i huset. Jag var ner med honom i kväll och kunde också få honom till att rita en el ritning för huset. Det får jag i morron(fredag kväll). Dessutom behövligt material. Behöver först material för ledningar som skall dras på vindan eller taket. Eftersom där ska isoleras. De ledningarna kan vi dra så fort golvfernissningen är klar. Sannolikt dock på måndag först. Betalning när vi är klara med saken. Med Mårtens rabatter. Han slutmonterar och hjälper gärna till dessutom.
Efter att jag och Tore varit inne och tittat på kaminer, å bestämt vilken typ vi ville ha, (en Jötul 400 med färdig skorsten) fick Ångsågen och numera byggmaterialkunnige Tommy Berggren i uppdrag att presentera ett godtagbart pris.
Hur går det med detta?
Har Du fått slutpris och beställt Tore?
Vi behöver den inte förrän på måndag.
Beträffande betalning av denna kamin tycker jag att det är väl befogat om hembygdsföreningen står för hela eller delar av den investeringen. Hembygdsföreningens uppgift är enligt min mening att se till att hembygden blir så trevlig som möjligt. Saker liknande detta är precis vad föreningen ska och bör stötta. Det är ju fantastiskt att hembygdsföreningen har en så bra byastyrelse och därmed sammanlänkade byamän att hembygdsföreningen nära nog kan sitta och se på när byamännen gör fint. Eller är det hembygdsföreningens ordförande som arbetat med frågan, men betalat ur byamännens kassa eftersom dessa står som huvudmän för hamn och byggnader eller?
Bara lossa på hembyggds plånboken. Utan knussel.
För övrigt slå ihop föreningarna på samma gång. Vi behöver inte två av likartad sort.
Byamännen kunde ge byns tillgångar till Hembygdsföreningen och upplösa sin förening.
Alternativt att hembygdsföreningen skänker sin kassa till byamännen, och låter dessa sköta byns vidare öden. Ger samtidigt möjlighet till att alla har rätt att besöka byamännens möten, rösträtt och yttrandefrihet. (Kanske det klokaste).
Vet att det ej är så lätt som att dra ett pennsträck över densamma. Men påbörja omgående det hela.
Ursäkta att jag gick lite långt i min utvikelse.
Nu tillbaka till verkligheten.
Behöver troligen papper för att täcka golvet med. Hade sagt att vi har masonit det skulle kunna göras med. Det har Arne och vill gärna bli av med densamma. Men papper tror jag vore minst lika bra. Kanske bäggedera.
Ska se om vi råkar ha något litet trinettkök på Skoogs som vi skulle kunna skänka till stugan. (Kyl disbänk och Elplattor. Överskåp och fläkt.) Har inte vi, kanske någon annan har? Diskbänken kan anslutas till sommarvatten och vattnet från diskbaljan kan väl få hamna i diket bakom huset. Om vi nu ska ha detta halvmoderna, i huset för att kanske bättre kunna använda detsamma?
Drar i alla fall tre fasanslutning för detta.
Hur det ser ut med hjälp till invändig boasering och isolering av det duktiga kustkyrkan gänget får vi väl höra till helgen. Jag tror att de kommer att hjälpa till med den delen. Det håller på att bli så fint i stugan att det är nära på gudstjänst att få vara där!
Dessutom när vi får nästa innovation klar, (Vigselkapellet), så kommer kustkyrkan mer än någon annan att behöva denna trevliga byggnad. Kanske också före.
"Slut sitat"

Min fråga är således Hur ska vi ha det? Hembygdsförening eller Byamän eller bägge?
Tryck på komentarer och tyck till.

Idetage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar