Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

fredag 17 oktober 2008

En annan version!

Gapa och hör sen!!
En något annorlunda version av hur aposteln Jakob hamnade i Spanien och Santiago, fick jag under tiden som jag gapade hos min tandläkare. Varje gång jag försökte mig på protester eller inlägg, stoppade han in fingrar borrar eller skruvmejslar i min mun. När han var färdig för dagen med mig, hade jag ytterligare ett par versioner om aposteln Jakobs inträde i riket.
Enligt Muxía -borna är Santiago bara ett stopp på vägen, om än ett viktigt sådant. Slutet på en pilgrims väg ÄR Muxía och stenbåten. Den farkost som aposteln Jakob, efter att ha blivit avrättad, anlände till Spanien i. Så är det bara.
Jag blir inte riktigt klar över hur det ligger till säger tandläkare Broberg. (Säger detta med händerna djupt instoppade i min mun. Förmodligen rädd att jag ska avbryta honom.) Det finns så många versioner. Två följer men det finns många fler.
En helig jungfru kommer seglande till Spaniens nordvästra kust i en båt gjord av sten. Jacob är lite hängig för han har under sina år som apostel i Spanien bara lyckats omvända två personer till kristendomen. Jungfrun tycker ändå det är ok och Jacob blir kvar. Dör och begravs under ett träd. Knotorna hittas på fältet med trädet flera hundra år senare med hjälp av en stjärna som lyser extrastarkt på just hans grav.
Campo de estrellaCompostela.
Version två.
En annan, mer historienära version, är att Jakob efter sitt mindre lyckade frälsningsuppdrag i Spanien återvände till det heliga landet. Där blev han avrättad på grund av sin tro. Detta är runt år 47. Här slutar belagd historia. Liket forslades i en båt av sten med segel och roder också av sten till Spaniens nordvästkust. Hur liket kom på båten förtäljer inte historien. Den märkliga båten hamnade i oväder och förliste utanför kusten. Knotorna hamnade på havets botten men forslades av pilgrimsmusslor upp på land och in under ett träd som stod allena på ett stort fält. Åtta hundra år senare lyste en stjärna så starkt på trädet att några bönder började gräva och då fann apostelns kvarlevor. De knotor som nu ligger i relik skrinet i katedralen i Santiago de Compostela. Benen är undersökta av kungar, kardinaler och påvar och förklarade äkta apostel Jakob-knotor . Inget tvivel enligt skrifterna. Som ytterligare bevis kan man ju se både båtköl, roder och segel liggande på stranden i Muxía. Är det någon som tvivlar på sanningshalten i historien finns bevisen och vi har sett dem. Min sambo Eva till och med kröp under seglet för att bli av med sina onda besvär. Vi får se om det hjälper. Således är det i Muxía som ”noll-stenen” är uppsatt.Det är i Muxía man får den enda ”riktiga” och äkta Compostelan utfärdad.
Det som är klarlagt är att de onda besvären så här ett drygt halvår senare är borta.
Därmed får man väl utgå från att allt talar för att det är sant.
Skulle någon som läser bloggen betvivla sanningshalten i det jag skrivit, kan man antingen åka till Muxia eller beställa tid hos tandläkare Broberg. Det kan tillfogas att Broberg för att rätta till skador eller helbrägda , har mycket brutalare metoder, än att bara sätta sig under rodret på stranden i Muxia och be den gamle aposteln Jakob fixa det hela.
Kostnaden är ungefär densamma.
Hälsningar
Tage

1 kommentar:

  1. Trevligt!
    Rättelse!
    Publiserar det brev som tandläkare broberg sänt mig. Allt för att det ska bli rätt.Klart det inte gör något. Vi vill ju bägge rätta ut oklarheter och sprida ljus och sanning till de fåkunniga.
    En parantes är att Evas besvär är tillbaka så just mot ichias fungerade inte de heliga krafterna - åtminstone inte med någon längre varaktighet.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    mvh/peter/

    SvaraRadera