Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

tisdag 16 december 2014

Målning och Skulptur Bland tomtar och Troll!


Under det gångna året har den konstnärliga kreativiteten varit starkt uppåt. Det blev ett ordentligt uppsving på den punkten när jag tog fram mina penslar och började måla igen.
För att slippa måla som alla andra så försöker jag att dels spara uppgifter om var jag tagit materialet som jag slöjdar eller målar på. Dels har jag under året förfärdigat en hel del skulpturer som jag i de flesta fall antingen huggit ut i stora och mindre trästockar, dels använt min motorsåg för att göra de allra största sakerna.
Köpte mig en ny motorsåg som var mera lättstartad och duktigare som jag i första hand använder. Men måste medge att roligast är dock att med händerna och handverktyg, mejsla ut ett ansikte eller en figur. Kanske lika roligt och intressant är det att med en slöjdkniv modell Mora karva ut en figur vilken som helst.  Jag har sedan många år tillbaka gjort en hel del käppar att använda när man är ute och går. Inget konstigt med det. Inte annat än, att de spankakäpparna ofta kan vara lite olika gjorda beroende på var jag funnit materialet till dem och det förväntade användningssättet.
Spatserkäpparna, väsen eller troll?
De har behållit sin form som naturen skapat käpparna. Endast barken är på de flesta borttagen. En del har fernissats för att inte bli smutsiga i framför allt handtaget.
En del har blivit målade i en fauvistisk stil. Präglade av starka färger vilket var ett kännetecken för målning av drakar och andra färgsprakande djur eller tider. Dock hade dåtidens fauvister ett mera förståelsemöjligt motivval. Där av följer att jag blandar in kubismens store norrländske konstnär i mitt sätt att använda penslarna ”Bengt Lindström”. Fauvistkubiststil. Kanske En ny Ism.
Mina käppar kallar jag för trollkäppar. Med olika namn för varifrån jag tagit käpparna.
En käpp heter Bubergs-trollet eftersom den växt och fått sin form just i Jävrebodarna på Buberget.
Kanske är det just något troll eller smånytt som just gömmer sig i käppens färg och form.
En annan kommer från Burdegersjön och kallas för Bursjötrollet.  Ett fantasieggande beläte som mer är en fisk än ett markboende troll. Visar sig ganska ofta för den som har käppen och befinner sig i lämplig tid vid Burdegersjön.
En tredje käpp har växt upp på Näsgrundet. Den käppen har präglats av mycket lidande. Vid Näsgrundet har många skutor förlist och med dem många liv gått till spillo. I käppen ser man hur förvriden och förvirrad näsgrundsbelätet format käppen. Där av namnet Skeppstrollet eller Näcken. Har man den käppen med sig när man färdas på sjön håller man mörker och dimma ifrån sig säger sägnen.
Ja så fortsätter det med andra käppar och andra namn.
Käpparna fyller förstås funktionen att spankulera med dem. Många har sett mig på mina promenader med dessa käppar.

 Naturens Trolltyg och ansikten.
I de djupa skogarna runt Jävre med sin rika historia har naturen själv ristat många skåror i träd och natur. Jag har endast tagit fram de motiv som naturen för mig pekat på.
Tomtar och troll har alltid funnits i skogarna och speciellt vid de många bergen som finns runt om Jävrebyn. Man kan om man är uppmärksam upptäcka dessa små knytt eller devor, älvor eller änglar.
Jag har efter eget huvud försökt påminna mig och avbilda en del av dessa högst sannolika beläten.
Den ena är väl ändå möjligen en ängel? Eller?
Detta är dock dokumenterat!
”På Bunäsgrundet såg exempelvis Gunnar Lundqvist Buuän. Han skrek på hjälp och min pappa for ut och räddade honom från denna otäcking.” Jag har ej sett detta trolltyg, men ska givetvis ifall jag ser det försöka återge dess karaktäristiska.
Däremot har jag ju sett tomten och hans pojkar och flickor och har försökt avbilda dem. En och annan tant och gubbe har också följt med.
I en hel serie av gubbar kan man se olika små knytt ”Skogsrå” som väl i stort sett alla dagligen ser. Kallar dem för fam. Asprå på grund av att de flesta bor i gamla aspar. Alla har som regel ett stort huvud med en väl tilltagen näsa.
De övriga figurerna får tala för sig själva. Är det grimacher de gör åt oss? Eller kan man se något annat gömma sig i dessa figurer?

Sommarjobb med motorsåg.

På sommaren sågade jag ut en man i full storlek som jag senare kallar Herr Skoog tidigare Gran. Den har jag kunnat leka lite grann med på sociala medier (Facebook) med att använda den till både det ena och det andra. Han har nu efter att ha varit med mig och huggit julgran, där han hade yxa som var en Photoshops sak. Verkligheten är att han varit utrustad med en spade och är en efterapning av en gubbe jag skar in i en byrå eller Chiffonjé som jag gjorde för många år sedan i storleken 25 cm. Nu har han blivit fullväxt och kanske lite fåfäng. Jag återger nedan vårt resonemang.
”Min Gran numera Skoog var lite småsur efter att ha tagit julgranen. Han menade på att han minsann borde få en käpp i stället för en skyffel att stödja sig mot. Jag är ju 25 år äldre än Du och den där mannen Bruce från Amerika. Å Ni ska bägge ha käpp. Varför får jag ingen?
Jag var ju tvungen att hålla med herr Skoog tidigare Gran att det låg lite logik bakom det. 
Då måste även Dina händer opereras och spaden göras om till en käpp?
Ja, absolut tyckte Skoog tidigare Gran. Så helgen har gått åt till operation och omdisponering av saken att luta sig emot. 
När jag hade färdigt käppen provocerar han mig igen med att säga. Märkligt att Din käpp och käppen som den där Amerikanen skulle ha var ju så färggranna och trevliga. Jag vill också ha en sån. Ja, där satt jag i rävsaxen. Bara att sätta igång och måla. 
Nu säger han i alla fall åt mig att han tycker om mig och sitt eget nya utseende. 
Men han stod och tittade sig i spegeln. Brukar hattar ha denna färg? Vad tycker Du om en svart ?
Då gick jag in och avslutade samtalet. Ska han verkligen behöva ha en svart hatt?
 ”

Jag har roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar