Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

onsdag 17 december 2014

En man och hans fru från USA.

Eftersom min blogg och Facebook läses av fler än de som bor i Sverige och i Spanien, så fick jag en förfrågan av Sue Lothson från Amerika om jag kunde förfärdiga en spankakäpp till hennes man Bruce när han fyller 70 år. Efter en kort betänketid så gav jag löfte om detta.
Först söka ett ämne i form av någon sorts växt av typ al asp ene björk eller rönn, på Döman helst eftersom Bruce har en egen historia där. Han var som pojke på besök i Sverige och vid detta besök, så var han en kväll på fisketur. Han skulle tillsammans med min far och Maurits Holmström fiska strömming på Döman-revet. Man tog iland på Döman och kunde där vänta i den fiskarstuga som var öppen för alla på ön.
Bruce som var ung, bara pojke gick naturligtvis inte och la sig som de gamle gjorde. Han gick ner till hamnen och satt där och knackade in sitt namn på en stor sten. Den stenen ligger naturligtvis kvar med namnet och åratalet klart synligt. För ett tiotal år sedan var Bruce tillbaka på ön, Nu åkte han med mig, och gick runt och tittade och fotograferade sig vid stenen. Man kunde höra honom gnola sången han fick lära sig där utav Maurits och pappa. ”Opa Döman, opa Döman där skvalpe döm file.”
Nåväl en asp med lagom knorr hittades och denna har jag sedan skulpterat till och sedan målat den i den kombinerade stilen Fauvism och kubism. Kanske fauvismkubism en ny ism. Präglade av starka färger vilket var ett kännetecken för fauvistisk målning av drakar och andra färgsprakande djur eller tider.

För att frakta den över till Amerika förfärdigade jag en låda som är utsågad efter konturerna i den käpp som ligger i lådan. Lådan har sedan tunna lock. Den färdig målade käppen virades sedan in i en sidenduk för att inte skadas under transporten. Lådan skruvades igen och sedan tyckte jag att inte kan man skicka en sådan låda med en sådan present utan att också låta den fauvistiska stilarten känneteckna även denna utsida. Bifogade bilder visar i första hand transportlådan. Sedan lite plast och papper utanpå och iväg till posten och skicka iväg densamma. Den 19 December ska den vara möjlig att få levererad ”Over där”. Jag får här möjlighet att uppdatera mitt konstnärliga CV med
 ”Representerad i USA”. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar