Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

lördag 23 augusti 2008

Ja, så är det bäst att starta denna saken.
Nu, hemkommen efter att tillsammans med hustru gjort en utflykt i bra väder med motorcykel.
Ett av de roliga saker som jag fått göra i livet är att jag skaffat mig en Mc. Både här hemma och i Spanien har jag en 125 kubikare.
Att åka ut med den och låta vinden smeka ansiktet är härligt.
Jag och hustru tillsammans med ett par goda vänner är dessutom nyss hemkommna från en resa med husbil i Europa.
Artt resa är trevligt. Uppleva saker. Se nya saker. Göra nya saker.
Likaså att återse det man tidigare sett eller upplevt.
Jag bor halva året i spanien och halva året i Sverige.
Är jag i Spanien så vill jag efter någon månad hem. Är jag hemma vill jag efter någon månad till Spanien.
Det finns två sidor på att ha två ställen man lever på.
En fråga som många ställer är, hur går det att trivas och är Ni inte ensamma när Ni bor i utlandet.
När man är hemma och är i arbetsför ålder och grundlägger livet med familj och arbete, så har man inte särskilt stort behov av många vänner.
Motsatsen är när Du kommer till utlandet är, att eftersom Du inte har vänner där, så måste Du lägga lite glöd i att få vänner. Gör man det och bjuder på sig själv, så får man vänner. Man går med i någon förening klubb eller liknande där det finns likasinnade.
Eftersom de oftast är i samma situation som Du själv så uppstår möjligheter att hitta varandra. I utlandet har Du inte föräldrar eller barn som Du kan ömgås med. Det måste bli Dina vänner. Därför får man snart mer många fler sådana, än man någonsin haft i Sverige.
Att hitta en bostad gör man ju alltid. Å mat finns det överallt, därför är detta med vännerna det viktigaste.
Allra helst om man dessutom inte är särskilt språkbegåvad.
Men som Målare Lundgren sa en gång när vi satt på Island och skulle beställa middag. "Bonska förstå åll". ( Bonska förstår alla).
Han gick aldrig hungrig från någon middag.
Med händer och fötter och oartikulerade ljud så går det oftast bra.
När Ni läser min blogg förstår Ni säkert vad jag menar. Inte ens det svenska språket kommer Ni alltid att känna igen.
Men hellre brödlös än rådlös!
Resorna har ju gubevars blivit rätt överkommliga. Även fast man kommer från norra Sverige.
När det blir lite konkurens på flyglinjerna så går priset ner.
Nog är det ganska skönt när de kyliga våta höstvindarna kommer att få åka till sitt andra hem i Fuengirola i Spannien.
Lika skönt som det är när man ser att våren håller på att etablera sig i Sverige, att åka till Sverige.
Snart är det dags att åka ner igen.
Jag kommer med fler och andra inlägg före utresan.
Hälsar en Tv Peking less bloggare
Tage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar