Om mig

Mitt foto
Jävrebyn, Norrbotten, Sweden

torsdag 29 oktober 2020

 

Den nya digitala tandvården.

Jag har nu haft mina Brobergska Astra skruvar sedan 2007. Detta utan problem allt sedan den digitaliserade vården kom till. Ett bra jobb av Broberg.

Sedan någon månad påbörjade jag ett nytt projekt på samma klinik på en ny ända av munnen. Då var det tre skruvar med tillhörande bryggor, nu är det fem skruvar med tillbehör. Jag har nu en dam som både borrar i tandkistan och i tänderna. Mitt krav var att jag ville ha en klinik som kunde utföra scanning av munhålan för att få den exakta passformen. Eftersom jag lagt några år på nacken så har jag nött ner tänderna en bit. Därav förändrat mitt utseende till gammal hopknipen gubbe. Med munnen i tredimensionell form på datorn kan man vrida och vända, ta bort och lägga till. Jag tar därför detta som en skönhetsoperation för att kunna motivera kostnaden.

 För det kan väl aldrig bli för dyrt att upprätthålla attraktiviteten för kär hustru. Eller kan det, det? Tänk att en dag komma hem och smila upp sig med ett nytt och fint Stomatol leende. Inte för att jag vet om Stomatol finns kvar i branschen numera. I vart fall fanns ordet inte i Datorns rättstavningsprogram.

Med sina svarta ögon tittar hon, (tandläkare Christina Radek) på mig och berättar hur vacker jag ska bli, när hon snott och vänt på de digitala bilderna och skapat ett mästerverk. Det är det jag ser av henne under många timmars gapande. Här har man ju mun och nässkydd på sig när man inte gapar hos tandläkaren eller äter. Men man förstår ju att hon gläder sig att hon fått tag på någon som frivilligt utsätter sig för hela plågo-turen man får gå igenom. Å dessutom har för avsikt att betala för detsamma.  Vid 80 år borde man kanske nöja sig med att äta flytande eller med sugrör.

 ”Bort med sådana tankar! ”

Snart känner Ni inte igen mig. Men jag lovar att hälsa och presentera mig.

 Till dess lid med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar